måndag 18 juni 2018

I Irente


Hej igen!
I fredags var det helgdag här med anledning av att Ramadan avslutades. Jag förstod att alla på universitetet planerade att resa bort fredag till söndag. För mig blev det en kort resa till Irente. Irente Farm Lodge var fullbokat, men på barnhemmet i Irente finns det gästrum och där fanns det plats. Jag var ju där några dagar den första veckan jag var i Tanzania i höstas, så det var väldigt roligt att komma tillbaka och träffa alla bekanta. Det var särskilt roligt att träffa Lena, en volontär från Tyskland. Hon kom till Tanzania samtidigt som Elin, Kattis och Catta Hon har snart varit där i ett år och verkar bara trivas bättre och bättre. Här äter vi lunch tillsammans.
1.     








Jag hade fint väder och gick runt i omgivningarna. Det är lite mildare där än i Lushoto, eftersom det ligger på lite lägre höjd. Landskapet är lite öppnare med stora ängar med betande kor. På barnhemmet har man egna kor, som man mjölkar och vars näring är viktig för barnen.




2.    


Så gick jag också till Irente View Point. En mycket vacker plats med berg och långsträckt utsikt över slättlandet söder om Usambara-bergen. Särskilt vackert med moln som täckte en del av utsikten.
3.      






Jag besökte också Irente kyrka. Det var en intressant byggnad med bostäder på nedervåningen och kyrkan på övervåningen. Man gick uppför backen och till andra sidan, där man gick direkt in i kyrksalen.
4.    


 I    Idag är jag tillbaka på SEKOMU och har just avslutat dagens undervisning.

Vi ses så småningom!
Elsa

1 kommentar:

  1. Härligt fina naturbilder .Egna kor på skolan mycket förståndigt och trevligt. MidsommarHälsningar till dig. Önskar vi Monica och Olle.

    SvaraRadera