måndag 4 februari 2019

Ugali och pilau

Hej!
Igår var Fidea här hos mig. Förts åkte vi med minibussen till Lushoto och gick på marknaden. Det är alltid stor kommers på söndagar och man kan köpa allt möjligt.

Som ni ser var det riktigt varmt och man hade spänt upp tältdukar över stånden som skydd mot den heta solen.
Så gick vi till grönsaksstånden och köpte allt vi gillade av frukt och grönsaker som vattenmellon, mango, bananer, ingefära och pilaukryddor, tomat, paprika, lime, gurka, avokado osv.
När vi kom hem var vi jättehungriga och då gjorde Fidea ugali. Det är en fast gröt på majsmjöl som vispas kraftigt med vatten. Till det gjorde vi en god grönsaksröra. Till efterrätt åt vi mango som ni ser på bilden.
Det var första gången jag vågade mig på att äta pilau. Det smakade inte mycket, men med grönsaksröran blev det riktigt gott.

Så visade Fidea mig hur tanzanier äter ugali. De använder inte bestick. Man tvättar händerna, så tar man lite gröt i handen och rullar det till en boll, tar av grönsaksröran på bollen och äter.

På kvällen lagade vi pilau på mitt önskemål. Det är en risrätt med massor av goda grönsaker i, ingefära och speciella kryddor. Det luktar så härligt i köket av kryddorna. Till det hade Fidea gjort en härlig sås på bönor från hennes trädgård. Och då kom Annika hem och vi var tre till middagen.

Man äter gärna kött eller fisk till pilau men i den här värmen oched lång väg hem tyckte vi det var bäst utan.
Och det var vad jag hade att berätta idag.
Varma (!) hälsningar från Elsa



1 kommentar:

  1. Vilken härlig söndag ni hade. Härligt att se er på bilderna!!

    SvaraRadera