måndag 5 augusti 2019

I Pangani vid Indiska oceanen

Hej!
Den här helgen har jag varit med om något fantastiskt. En skön avkoppling från arbetet med studenterna och deras uppsatser!

Alfred åkte med mig till kusten och den lilla staden Pangani, vid floden Panganis mynning i Indiska Oceanen. Så här såg det ut i lördags morse när jag åt frukost på Seaside Hotel.

Som ni ser är det lågvatten och tyvärr farligt att bada. Men på eftermiddagen var vattnet på väg in och jag fick ett härligt dopp i vågorna. Tyvärr ingen bild på det.

I staden finns byggnader från när de första indierna kom hit och här drack vi arabiskt kaffe.


Fisk och skaldjur finns det mycket av och här torkar man räkor på marken för försäljning.

Annars är kokospalmer och det man får från dem som virke, saft, öl och kokos det som dominerar i staden.



Pangani floden som rinner ut i Indiska oceanen här har sin källa på Kilimanjaro. Här är floden bred och det finns en bilfärja till den södra stranden. Vi provade bilfärjan. Mycket likt de som finns i Bohuslän. Och det var inte utan att jag kom att tänka på vandringar på stranden vid Knäbäckshusen.


Det var allt för den här gången!
Hälsningar från ett härligt varmt Tanzania,
Elsa

1 kommentar:

  1. Vilken spännande och intressant helg Elsa! Tack för att vi fick följa med via bilder o text!

    SvaraRadera