tisdag 14 november 2017

Naturvandring

Hej!
Den här helgen hade vi bättre tur med vädret. I lördags kom Dickson och hämtade mig och Bengt. Vi åkte till Magamba Nature Reserve, ett naturreservat alldeles intill SEKOMU. Vädret var härligt och vi slapp regn. Vi var ute i drygt fyra timmar. Vi gick till en liten by, där det tidigare funnits ett sågverk. Det hade lagts ner 1985 när presidenten bestämde att avverkningen av den värdefulla skogen inte fick fortsätta. Nu hoppas man finna intressenter för att bygga en lodge för intresserade ekoturister.



När vi börjat vandringen möttes vi att stora stim med vackra fjärilar. Vi hörde alla möjliga fågelläten och det mest spännande vi såg var ett par svart-vita Colobusapor,
som hoppade i träden. Jag önskar att jag kunnat visa er bilder på allt detta, men jag var inte tillräckligt snabb.

Vi såg också många vackra växter och trädslag. Inom området finns inte mindre än tio endemiska arter.


Dickson hade berättat att det finns både grön och svart mamba i terrängen, så därför skulle vi hålla oss på vägen. Efter ett tag såg vi den här svarta ormen mitt på vägen, en svart mamba. Det var tur att den var död så vi kunde gå nära och titta och fotografera.



Vi hade så trevligt att vi bestämde oss för att äta lunch tillsammans i Lushoto på söndagen. Vi besökte också marknaden. Där köpte vi kangas, vackra tygstycken som kvinnorna har på sig. Och så träffade vi den här mannen. Bengt köpte den trumman han spelar på och jag beställde en.



Vi hörs snart igen!

Elsa


En Colobus-apa (från nätet)
Bildresultat för colobus monkey

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar