lördag 7 oktober 2017

Lutindi

Hej igen!
Igår var jag på en fantastisk utfärd. Vi åkte på slingriga och guppiga vägar nerför Usambara berget, sen bar det österut på den släta asfaltvägen till Korogwe. Så tog vi oss återigen upp för berget på ännu mer slingriga och guppiga vägar till Lutindi. Det var en mycket vacker plats, väl värd mödan att ta sig dit. Frisk luft och oerhört vacker utsikt. Där finns ett mentalsjukhus i kyrkans regi. Det finns ett stort utbud av olika arbetsmöjligheter för patienterna inom såväl jordbruk, djurskötsel som hantverk. Te odlas, bereds, paketeras och säljs till exempel här.



Den här dagen var det avtackning av ett tyskt läkar-par som varit där i två år. Joyce Kibanga har ansvar för sjukhuset för kyrkans del och skulle delta, så därför fick vi, volontärer och praktikanter följa med henne dit. Festligheterna började med invigningen av en ny vattenledning till den närliggande byn Nazareth, ett projekt som läkar-paret hade initierat och samlat ihop medel till.





Jag avslutar med några flickor, som tog sin examen som barnskötare i Irente förra veckan.









1 kommentar:

  1. Roligt läsa om vad du är med om. Visst är det vackert runt om och med den grönska som är där. Skicka en bild på ditt hus. Kanske det är samma som jag bodde i första tiden. Jag kom aldrig till Lutindi men många gånger till Irente under årens lopp. När jag bodde där var det ständigt jobb och begränsat med drivmedel till bilarna så man fick tänka sig för. Hälsa gärna till Joyce Kibanga. Var faktiskt på hennes bröllop för många år sedan. Och hälsa Anneth givetvis. .Ha det bra

    SvaraRadera