tisdag 24 oktober 2017

Tanga


Den här helgen har vi varit på resa till kusten och staden Tanga. Jag reste tillsammans med de tre svenska praktikanterna (Mer om resan på deras blogg http://blogg.svenskakyrkan.se/asante-irente/ ), en av mina kolleger och en av studenterna, som heller aldrig hade varit i Tanga. Vi åkte minibus (dalla dalla) dit och det tog nästan fem timmar.

Tanga ligger vid Indiska Oceanen och vi fick verkligen njuta av värmen. 26 grader på natten och 32 på dagen blev nästan lite för mycket, i alla fall för mig. Men nästan hela lördagen tillbringade vi på stranden och det var härligt att bada i det varma och salta havet.




I Tanga finns en stor hamn och den byggdes en gång för att skeppa ut sisalprodukter. Nu fick jag veta varför jag såg så många stora fält med agave, när jag kom från flygplatsen den första dagen. Det är sisal agave. Produktionen har varit på nedgång under en lång tid, men har nu tagit fart igen. Rep, snören, mattor etc. i naturmaterial efterfrågas nu allt mer. Man skördar genom att skära av de nedersta bladen först och snart ser plantorna ut som ananasfrukter. På hemresan såg vi massor av stora fält med agave. Bussen körde så fort, men jag tog de här bilderna från bussfönstret.



Det här området är känt för sina fina apelsiner och just nu var det skördetid. Så snart bussen stannade till kom försäljare och ville sälja kokosnötter och apelsiner. Vi körde förbi stora fält med apelsinträd med mogna apelsiner. Tyvärr fick jag ingen bra bild på det, men här ser ni de apelsiner jag köpte med mig hem. De har väldigt hårt skal men är mycket söta och saftiga.


Vi såg också stora kokospalmer längs med vägen. 



På ett ställe såg vi en risodling. Bananplantor och avokadoträd fanns det också mycket, men de har vi också här hemma vid.

Sedan vi kom hem till Lushoto i söndags kväll har vädret blivit annorlunda. Regnet vräker ner och forsar fram längs vägarna. Hur länge det ska fortsätta frågar jag alla och får svävande svar om januari … Förhoppningsvis blir det perioder med uppehåll dessemellan. Växter och blommande träd kommer i alla fall att bli mycket vackra.
Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar