söndag 15 oktober 2017

Ny vecka

Hej igen!
Den här veckan har jag kommit igång med arbetet här på universitetet. I torsdags var det workshop om ett förslag till en ny utbildning av teckenspråkstolkar. Jag hade träffar med några av de som hade utformat ett förslag till kursplan och till arbetsmötet kom representanter för dövorganisationerna och skolledare och lärare från flera av dövskolorna i landet. Vad som slog mig var den komplicerade situation de har med två talade språk, swahili och engelska och ett teckenspråk, Tanzanian Sign Language, TSL. Vi satt i den här fina byggnaden. Och om två veckor ska vi fira universitetets 10-års jubileum där.



Nu börjar jag bli bekant med omgivningarna här på universitetsområdet och en dag fick jag syn på den här kameleonten. Varningsskyltarna är också lite annorlunda här.




I fredags besökte jag Montessoriskolan i Lushoto. Den drivs av Usambara systrarna. Där finns en tvåårig lärarutbildning och klasser från förskolan.
Jag hade med mig tärningar och visade de blivande läraran hur man kan arbeta med dem i matematikundervisningen.



I förskolan arbetade man med Montessori-materialet om världsdelarna. 50 barn finns det i gruppen!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar